Tabliczka mnożenia

Tabliczka mnożenia



Od dłuższego czasu, zastanawiam się, które dzieci mają problem z matematyką? Co sprawia, że nie lubią tego przedmiotu? Kolejne pytanie, jakie sobie zadaję, to jak im pomóc? Najwięcej kłopotów z matematyką mają dzieci, które nie opanowały tabliczki mnożenia. Ta umiejętność jest niezwykle ważna w matematyce. Wykorzystuje się ją na każdej lekcji przy ułamkach, przy geometrii- liczenie pól, obwodów, skala, obliczenia pisemne, wyrażenia algebraiczne.... Kto nie opanował tej trudnej sztuki ma kłopoty z całym przedmiotem. W szkole podstawowej kładzie się bardzo duży nacisk na obliczenia pamięciowe.
  
Znalazłam cudowne rozwiązanie- zbiory zadań z matematyki Wydawnictwa Aksjomat z Krakowa. Są one przeznaczone dla dzieci z klas I-III, ale uważam, że dzieci z klas IV i V, mające braki w tabliczce mnożenia śmiało mogą z nich korzystać. Ćwiczenia są bardzo ciekawe i różnorodne. Od prostych zadań na uzupełnianie brakujących liczb do zadań tekstowych wymagających ciut więcej wysiłku. Dodatkowo mają atrakcyjną szatę graficzną. Uczą nie tylko tabliczki mnożenia, ale również dzielenia, zastępowania mnożenia dzieleniem, a dzielenia odejmowaniem.

Żyjemy w czasach, w których dzieci na każdym kroku atakowane są wizualnym, dobrze dopracowanym graficznie i dźwiękowo przekazem. Od krótkich filmów na youtubie (absolutnie nr 1 wśród uczniów) poprzez gry na komórkę, nie wspominając już o pozostałych platformach do gier. Jak w takich warunkach dotrzeć do ucznia? Przedstawione propozycje książkowe mogą śmiało przekonać dzieci do zabawy, nawet nie będą zdawać sobie sprawy, że się uczą i to w dodatku tabliczki mnożenia. Można to nazwać podstępem, ale nauczyciele i rodzice często są skazani na takie metody. Ważne jest zadowolenie dziecka i jego sukces w szkole.  

W zbiorach tych spodobało mi się wiele zadań, ale chyba najbardziej takie:   Smok Barnaba zebrał 12 śliwek. Nie chciał zjeść wszystkich od razu. Na ile jednakowych porcji mógł je podzielić. Zapisz wszystkie możliwości. Możesz wykonać rysunki. To zadanie jest wyjątkowo kreatywne i wybiega poza schemat pomnóż liczbę przez liczbę. Rysunki, które dziecko zrobi też może pomóc w zobrazowaniu treści zadania. Tomek ma 100 zł w jednakowych banknotach. Jakie i ile banknotów może mieć Tomek.?Zapisz wszystkie możliwości za pomocą mnożenia. Wbrew pozorom to zadanie nie jest takie proste. Wymaga wiedzy, czym różni się banknot od bilonu i jakie nominały mają polskie banknoty.   W zeszytach są krzyżówki, łamigłówki, uzupełnianki, pytania otwarte i zamknięte, rozbudowane grafy (Ha! Ha! Po ślubie i zmianie nazwiska bardzo je lubię!).

Na koniec dwa słowa o cenie. Książeczki naprawdę nie kosztują dużo. Zamiast kupić dziecku kolejną porcję słodkości warto pomyśleć o rozwoju i zarazem zabawie naszej pociechy. Ta inwestycja się zwróci.